Uit alle aanmeldingen wordt door de ballotage commissie de selectie samengesteld voor Art Eindhoven 2025. Peter Buisman, Diana Kostman, Paulo Martina, Ronald Ramakers en Raoul Locht maken deel uit van deze commissie.
Peter Buisman
Peter zet zich al jaren in voor beeldend kunstenaars in Nederland. Onder meer als voorzitter van de Kunstkring Prins Alexander (vereniging samenwerking van 85 lokale kunstenaars), voorzitter van Stichting De Witte Bollen (beheer van kunst in de buitenruimte van Rotterdam-Prins Alexander), voorzitter van Stichting Art Imaginaire (kunstverzameling), voorzitter ballotage commissie KPA. Verder is hij auteur van het boek Kunst in Ommoord (4e herziene druk – 2018) en is hij actief in diverse jury's met betrekking tot kunst/fotografie/creativiteit, zoals Kunst aan de Kade 2019 in Delft.
Ronald Ramakers
Directeur van Glow Eindhoven
Diana Kostman
Diana Kostman (1978) studeerde kunstgeschiedenis en algemene cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. In 2006 richtte zij haar eigen bedrijf Artemis Omnibus op, gespecialiseerd in kunsthistorische cursussen en lezingen. Naast deze activiteiten organiseert zij samen met haar partner kunst- en culinairhistorische bijeenkomsten onder de naam Artelicious.
Diana schrijft artikelen en teksten voor Beeldenmagazine en voor diverse musea. Van 2004 tot 2023 maakte zij deel uit van de kunstcommissie Laren, Blaricum en Eemnes, de laatste vijf jaar als voorzitter van de commissie, ook is zij als adviseur verbonden aan de Stichting collectie Blaricum-Laren en heeft zij 15 jaar in het bestuur gezeten van een landelijke kunstenaarsvereniging.
Paulo Martina
Ook een gewaardeerd lid van de ballotage commissie. Drs. Paulo Martina is sinds 2023 directeur van Musea Zutphen. Paulo Martina werd in 1964 geboren op Curaçao. Op zijn twaalfde kwam hij naar Nederland. In 1994 behaalde hij zijn master Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, met de specialisatie Nieuwste Tijd. Negen jaar lang was hij directeur-bestuurder van Museum Dr8888. Onder zijn leiding is het Museum in Drachten uitgegroeid van een Fries streekmuseum naar een nationaal museum voor moderne kunst, met een internationaal bereik. Als directeur van Museum Dr8888 was hij onder meer lid van de stuurgroep ‘100 Jaar De Stijl – From Mondriaan to Dutch Design’, participeerde hij in de viering van ‘DADA 100’ en was hij producent van verschillende evenementen die onderdeel vormden van het hoofdprogramma van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018. Vanaf 2019 was hij directeur van Museum van Bommel van Dam in Venlo. Hij heeft de transitie succesvol geleid naar de nieuwe huisvesting van dit museum in het voormalige monumentale hoofdpostkantoor. Niet alleen was hij verantwoordelijk voor het binnenhalen van de benodigde fondsen en het begeleiden van de bouw, maar ook voor het meerjarenbeleidsplan en het opzetten van de nieuwe organisatie.
Raoul Locht
Raoul Locht (Sorengo (Zwitserland), 1976) studeerde kunst- en cultuurfilosofie en journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Amsterdam. Van 2003 tot en met 2014 was hij uitgever en hoofdredacteur van zowel de magazines Atelier en kM (kunstenaarsmateriaal) als verschillende kunstboeken. Van 2015 tot 2017 werkt hij als project manager bij het Nationaal Kunstplatform voor onder andere de Annual Dutch Art Fair (ADAF), de verkiezingen Schilderij van het jaar, Tekening van het jaar en de Van Gogh Schilderwedstrijd 2015. Sinds begin 2017 is hij directeur van de Kunst Collega's BV en voorzitter van Stichting Kunstweek. Foto: Almicheal Fraay
Steven ten Thije
Steven ten Thije (1980, Den Haag) is hoofd collecties bij het Van Abbemuseum, Eindhoven. Hij is al sinds 2009 verbonden aan het museum en organiseerde tentoonstellingen, publicaties, congressen en evenementen. Recentelijk was hij projectleider en conservator van Dwarsverbanden in de collectie van het Van Abbemuseum (2021 – 2024). Tussen 2013 en 2018 was hij projectleider van het Europese programma The Uses of Art – The Heritage of 1848 and 1989. Dit programma is gerealiseerd door de Europese museumconfederatie L’Internationale, waarvan het Van Abbemuseum een van de oprichter is. Binnen dit programma was hij co-redacteur van de e-publicatie Ecologising Museums (2016), Decolonizing Archives (2016) en Decolonizing Museums (2015). In 2016 publiceerde hij het essay Het geëmancipeerde museum, geschreven in opdracht van het Mondriaan Fonds. Van 2017 tot 2020 was hij lid van de museumadviescommissie van de Raad voor Cultuur die verantwoordelijk was voor het sectoradvies In wankel evenwicht (2018).